سلامت جسمانی و روانشناختی

سن بلوغ جنسی در دختران و نشانه های آن

  • 4419

 

 

سن بلوغ جنسی در دختران و نشانه های آن

 

 

 

 

سن بلوع جنسی در  دختران

سن بلوغ دختران بر اساس عوامل ژنتیکی و همچنین شرایط اجتماعی برای هر شخص متفاوت است. به طور میانگین سن بلوغ در دختر بین 9 تا 14 سالگی است. رفتار با دختران در سن بلوغ مساله مهمی است که باید به آن توجه شود. همچنین باید آموزش های لازم به آنها داده شود. در این بخش درباره سن بلوغ در دختر و نشانه های آن اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

بلوغ دختران نسبت به پسرها زودتر شروع شده و تقریبا بین 9-14 سال رخ می دهد. اگر قبل از این سن بلوغ شروع شود به آن بلوغ زودرس گویند. یکی از اولین نشانه های سن بلوغ در دختر رشد سینه‌ها و همچنین موهای ناحیه تناسلی است. این رویداد با شروع قاعدگی (اولین پریود) دختران، به اوج خود خواهد رسید. بی‌شک رسیدن سن بلوغ دختران و دوران آن یکی از پرتنش‌ترین دوران‌ها‌ی زندگی هر دختری است. نقش والدین در دوران بلوغ می‌تواند به ایجاد آرامش روحی و روانی به هنگام رسیدن سن بلوغ دختران کمک زیادی کند. شرایط آب هوا و گرمسیری یا سردسیری بودن منطقه زندگی نیز تأثیر بسزایی در بلوغ زودرس یا حتی بلوغ دیررس خواهد داشت.

 9 نشانه سن بلوغ در دختر یا بلوغ جسمانی

 

در این بخش از وب سایت روان پیپر (RavanPaper.com) مهمترین نشانه های سن بلوغ در دختر ها را به شما معرفی می کنیم. اگر هر یک از این نشانه ها را در دخترتان متوجه شدید باید آموزش های لازم را به او بدهید. همچنین آنها را با این نشانه ها آشنا سازید و بفهمانید که با دیدن این علائم اصلا نباید تعجب کرده یا نگران شوند.

 

  1. بزرگ شدن سینه‌

یکی از نشانه های سن بلوغ در دختر ها بزرگ شدن سینه است. اگر یکی از سینه‌ها کوچکتر از دیگری باشد، جای نگرانی ندارد، زیرا بعد از مدتی هر دو سینه به یک اندازه خواهد شد. سینه دختر ها در ابتدا شبیه پسرها صاف بوده و فقط برجستگی نوک سینه را دارد. اما به مرور زمان این مکان برجسته شده و به سایز طبیعی می رسد.

  1. موهای زائد بدن
     

مشاهده موهای زائد در مناطقی از بدن که هیچ‌وقت مویی نداشته مثل زیر بغل یا ناحیه تناسلی میتواند از علائم سن بلوغ دختران باشد. این موها ابتدا روشن و نازک هستند، اما با گذشت زمان تیره و ضخیم می‌شوند.

  1. افزایش قد

دختران در سن بلوغ رشد قدی قابل توجهی خواهند داشت. جهش رشد معمولاً در دختران حداقل ۲ سال زودتر از پسران اتفاق می‌افتد. حتی شاید در مدت یک سال میزان رشد ۲ برابر می‌شود. در برخی، رشد به سرعت اتفاق می‌افتد که به نام "جهش ناگهانی رشد" خوانده می‌شود. سرعت رشد در دختران به میزان هورمون رشد و هورمون جنسی ( استروژن ) آنها بستگی دارد. بعد از شروع قاعدگی ، سرعت رشد قد کندتر می‌شود.

  1. مراقبت از پوست

جوش زدن پوست یکی از اولین نشانه های سن بلوغ در دختر هاست. این جوش‌ها ممکن است روی صورت، بالای سینه و یا پشت دیده شوند. به گزارش مجله پزشکی آسان طب در طی دوران بلوغ، فعالیت غده‌های چربی زیاد شده و باعث ایجاد جوش خواهد شد. استرس، عادت ماهانه از دیگر علل جوش صورت هستند.

درباره سن بلوغ در دختر و نشانه های آن بدانید

  1. افزایش ترشحات

در طی دوران بلوغ، ترشحات واژن دیده می‌شود. این ترشحات به رنگ زرد یا سفید است. از دختران خود بخواهید اگر خارش، بوی بد و یا ناراحتی در واژن داشتند با شما صحبت کنند. چون ممکنست این امر نشانه‌ای از عفونت باشد.

  1.  عادت ماهیانه

یکی از نشانه های سن بلوغ دختران عادت ماهیانه یا دوران پریودی است. خونریزی ماهانه، در سنین 9 تا 16 سالگی اتفاق می افتد. دختران در این زمان علاوه بر رعایت بهداشت فردی باید تغذیه مناسبی هم داشته باشند. با این کار میتوانید ناراحتی‌های روحی و جسمی را کم کنید.

 

  1. عرق کردن زیاد

عرق کردن زیاد یکی دیگر از نشانه های سن بلوغ در دختر هاست. چون در طی دوران بلوغ، 2 تا 4 میلیون غده عرق در بدن فعال می‌شود. تعریق بیشتر در زیر بغل صورت می‌گیرد. در این ایام باید مرتب حمام رفته و نظافت خود را رعایت کنید.

  1. افزایش وزن و تغییر شکل بدن

دختران در مقایسه با پسران، دارای چربی بدن بیشتری هستند. در طی دوران بلوغ، ممکن است بدنتان دارای چربی‌های بیشتری نسبت به قبل باشد. در ابتدا، ممکن است متوجه چربی شکم شوید. اما بعد از مدتی، کمر کوچکتر و باسن و ران‌ها بزرگتر خواهند شد. با ورزش کردن و تغذیه مناسب باید به تناسب اندام خود کمک کنید.

  1. مراقبت از دندان ها

در دوران بلوغ، هورمون های اضافی در بدن موجب بروز مشکلاتی در دهان می شوند. لثه ها ممکن است حساس‌تر و متورم شوند شما باید همیشه مسواک بزنید و بعد از غذا، با نخ دندان لای دندان هایتان را تمیز کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان باعث جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان، بیماری های لثه ای و دیگر مشکلات می شود.

ویژگی ‌های روانی و رفتاری سن بلوغ در دختر

ویژگی‌های روانی و رفتاری دختران در سن بلوغ عوض می شود. شناخت این علائم به والدین و مربیان برای درک بهتر نوجوان و برخورد صحیح و منطقی با وی و رفتار مناسب با شرایط روانی و رفتاری آنان کمک زیادی می‌کند. برخی از این ویژگی ها عبارتند از :

  1. میل به گوشه‌گیری
  2. حساسیت بسیار نسبت به انتقاد دیگران
  3. بی‌قراری
  4. بی‌ثباتی
  5. تحریک‌پذیری
  6. نوسان در خلق و خو
  7. مخالفت با خانواده و دوستان و به طور کلی جامعه
  8. در رویا فرورفتن
  9. شرم و حیای مربوط به تغییرات ناشی از بلوغ جنسی
  10. تنبلی و سستی
  11. نافرمانی از بزرگترها
  12. خیره‌سری و خودرأیی
  13. نداشتن احساس امنیت و اعتماد به نفس
  14. مقاومت در برابر پند و اندرز والدین
  15. تمایل شدید به ارتباط نزدیک با دوستان و گفت و گوهای پنهانی و طولانی با آنها
  16. حساسیت نسبت به آراستگی ظاهر خود و صرف وقت جلوی آینه

این علائم کم کم حدود یک سال قبل از سن بلوغ دختران اتفاق افتاده و در مرحله جنسی شدت می گیرد. بعد به مرور کم خواهد شد.

توصیه هایی برای دختران نوجوان

  1. بهتر است به جای آنکه خود را (از نظر ظاهر) شبیه یک نفر کنید، ورزش کنید و عادات صحیح غذایی داشته باشید و وزن خود را نرمال کنید. پس به تناسب اندام تان اهمیت دهید.

 

  1. در طی دوران بلوغ، تغییرات بدنی و احساسی رخ می دهد و شما سئوالات زیادی را خواهید داشت. بنابراین با مادر و یا خواهر بزرگتر از خود در این رابطه صحبت کنید و اصلا خجالت نکشید. این مسائل در 100 درصد دختران جامعه اتفاق می افتد و امری طبیعی است.

 

  1. مصرف کم‌تر مواد غذایی که حاوی قند یا شکر به مقدار زیاد هستند و به جای آن استفاده بیشتر از نان، سیب‌زمینی، خرما و حبوبات ناراحتی های جسمی شما قبل از دوران پریودی را تسکین می بخشد.

 

  1. مصرف کم‌تر چربی‌های حیوانی و گوشت قرمز و جایگزینی آن با روغن‌های گیاهی و گوشت سفید (مرغ و ماهی) هم موثر است.

 

  1. سعی کنید تا میتوانید کم‌تر از نوشابه‌های کافئین‌دار نظیر قهوه و چای استفاده کنید.

 

خدمات تخصصی روانشناسی-فروشگاه روان پیپر

Site: RavanPaper.com

Telegram: @RavanPaper

 

 
   

 

نظرات

  • هانیه احمدوند
  • ( 1397/11/01 )
خیلی خوب و کامل بود
مرسی 
  • سمیه حسنی
  • ( 1397/11/01 )
عالی بود
از سایت خوبتون متشکریم 

نظر خود را بنویسید